Gode barnehager og skoler

Alle barn skal ha like muligheter

Kommunens barnehager skal ta vare på barna, være en trygg og god læringsarena. Barnehageplasser er viktig både for barns læring og foreldrenes mulighet til å arbeide. Det er viktig med nok personale og at de som jobber i barnehagen har rett kompetanse.

Vi vet at tidlig innsats lønner seg. Dette betyr målretta, konkrete og riktige tiltak tilrettelagt for det enkelte barn så tidlig som mulig når behov viser seg. Allerede i barnehage kan slike tiltak settes inn for å gjøre læring og livsmestring enklere senere i livet. Det er derfor viktig med nok tverrfaglige ressurser rundt våre barn i kommunen, for å sikre tett oppfølging gjennom hele opplæringsløpet, fra barnehage til arbeidsliv. Familier og barn med store utfordringer må få tidlig hjelp. Et godt tverrfaglig samarbeid mellom barnehager, skole, helsevesen og barnevern er derfor avgjørende.

Nordre Land Arbeiderparti vil jobbe for den offentlig fellesskolen med læringsutbytte og sosiale ferdigheter som viktige mål for at barn og ungdom skal oppleve mestring. Vi trenger motiverte lærere som er gode klasseledere og dyktige pedagoger, og det må derfor satses målrettet på kompetanseheving og kvalitetsutvikling. Det som skjer i klasserommet er avgjørende, og tilstrekkelig lærertetthet er nødvendig. Skolen må ha et enda tettere samarbeid med foreldre og foresatte der det fokuseres på positive holdninger til skolearbeid, og viktigheten av å fullføre utdanning.

Dokka videregående skole skal være attraktiv for ungdom i regionen. Det er viktig at kommunens ungdom får gå på skole i hjemkommunen, og de arbeidsplassene skolen tilfører. Vi vil derfor samarbeide med fylkeskommunen og lokalt næringsliv for å sikre ressurser til skolen. Nordre Land Arbeiderparti vil også arbeide for at det opprettes en linje i bioøkonomi på Dokka videregående skole.

  • Opprettholde et fullgodt barnehage og skoletilbud i Torpa og på Dokka
  • Sørge for et trygt og inkluderende oppvekstmiljø for barn og unge
  • Sette inn tiltak tidlig overfor barn som trenger det, og sørge for at alle får mulighet til å tilegne seg de grunnleggende ferdighetene som å lese, skrive og regne
  • Gradvis gå fra SFO til aktivitetsskole. Aktivitetsskolen skal ha et tydelig innhold med rom for både læring, utvikling, lek og tilby et næringsrikt måltid
  • Innføre et sunt måltid i skolen hver dag
  • Beholde Ungt Entreprenørskap i skolen
  • Tilby leksehjelp til alle elever
  • Sikre gode overganger i hele opplæringsløpet
  • Motivere og legge til rette for at elever kan gå og sykle til skolen
  • Arbeide for at det opprettes en bioøkonomilinje ved Dokka videregående skole